Teslafabrik i Tyskland?


Alla fascineras av Tesla, elbilstillverkaren från Kalifornien. Nu pratas det om att företaget kommer att bygga en fabrik i Tyskland. Men det är inte säkert att det är för att kunna locka över ingenjörer från tyska kvalitetstillverkare som Audi och BMW.

Tysklands finansminister Sigmar Gabriel säger att han har suttit i samtal med Elon Musk, Teslas grundare, om en eventuell fabrik i landet. Musk vill försäkra sig om statligt stad till satsningen, och man skulle kunna tro att andra tyska biltillverkare skulle ha ett och annat att invända mot en sådan etablering, framför allt med statligt stöd. Men de troligaste är att det endast är batterier som kommer att tillverkas i en eventuell tysk fabrik. Batterierna är en viktig beståndsdel, kanske den allra viktigaste, i Teslas recept för framgång. Det är batterierna som är dagens elbilars svaga punkt, och Teslas nya teknik har tagit elbilarna ett stort steg framåt.

Bättre batterier

Elbilar är dock inte det enda teknikområdet som hålls tillbaka av otillräckliga batterier. Bättre batterier skulle göra det möjligt att producera mer el genom sol- och vindkraft, eftersom denna typ av el inte alltid kan produceras när den behövs som mest. Om det fanns bättre batterier på marknaden skulle fler hushåll kunna skaffa solceller, lagra elen som skapas på detta sätt, och använda den när den behövs. Tyskland är ett land där det finns ett stort intresse för solel, och kanske är det framför allt de miljömedvetna tyska husägarnas förtjänst att Tesla nu undersöker möjligheterna att bygga sin fabrik där.

En annan möjlighet är att fabriken kommer att tillverka bilbatterier till andra biltillverkare, framför allt tyska. Tesla kommer troligen aldrig att bli den största biltillverkaren i världen, men de kan tjäna pengar på att sälja teknik till andra. Redan idag är det till stor del Teslas komponenter som sitter i Mercedes B-klass Electric och Toyota RAV4 EV. Vissa säger att dessa samarbeten kommer att avslutas, se t.ex. kommentarerna till den här artikeln, men det finns ju andra tillverkare i Tyskland. Den som lever får se om fabriken blir verklighet, och var de produkter som tillverkas där i så fall kommer att hamna.